Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
Telisol

Handla telekom på pris, ett tecken på din inkompetens?

Egentligen så vill jag med denna artikel få dig att sluta tänka som privatperson och resonera som ett företag men jag börjar så här. Kan du minnas någon situation där du skulle köpa något till dig själv eller din familj?

Låt oss ponera att denna sak är vad som helst som du kan knyta an till, en gräsklippare, en tv, en kamera eller en bil. Du läser tester, du åker och tittar och provar. Du vet innerst inne, VILKEN av modellerna du skulle vilja ha, du vet vilken som fick bäst i test osv, men du köper inte den, du köper den billigare modellen. Du har handlat på pris!

Hur många av oss som fortfarande känner igen sig har också blivit missnöjda med detta köp. TVn gav inte den bilden jag var ute efter och storleken var för liten, gräsklipparen är svår att starta och bilens AC strular och serviceverkstaden säger att det inte är något fel på den…

Med största sannolikhet kommer du att köpa den modellen du ville ha från början, tyvärr så blev den ”dyra” produkten ännu dyrare än vad du först tyckte för nu har du investerat i samma sak 2 gånger!

Nu hoppas jag att du är i stämning, välkommen till Telisols -”Handla Telekomguide”!

Telisols guide till Telekomupphandling!

Analyser och tips om vad du ska förvänta dig, vad du ska tänka på och vad du ska undvika när du upphandlar telekom.

 

Faktorer

Låt oss börja med att klargöra vilka faktorer som oftast spelar in när ditt företag ska upphandla telefoni. Enligt Telisol är huvudfaktorerna 4. (vi har även rangordnat dessa så som de flesta kunder väljer att upphandla sin Telefoni/växellösning)

  1. Pris
  2. Funktion/kvalitet
  3. Framtidsäkerhet
  4. Service och support

 

Hur det borde se ut

På Telisol hävdar vi att listan borde se ut på följande sätt:

  1. Säljare/representant (personlighet)
  2. Service och support
  3. Affärsutveckling av din verksamhet via telefoni/växel
  4. Funktion och kvalitet
  5. Framtidsäkerhet
  6. Pris

 

För att du som företag ska förstå Telisols resonemang så börjar vi bakifrån.

spara pengar

Att handla på pris

Varför bör alla företag undvika att handla på pris?

Svaret är barnsligt enkelt. – Ditt företags affärsidé är INTE att spara pengar på telefoni. Det är något annat. Du säljer, förmedlar, lagerför eller distribuerar något, men du tjänar inte pengar eller blir ett bättre företag för att du sparar pengar på telefoni.

ROI (Return of investment)! Du måste se ditt företags telekomlösning i ett längre perspektiv. En billig lösning kommer med största sannolikhet att resultera i antingen missnöjda kunder, missnöjda medarbetare och/eller förlorade affärer.

Titta på din verksamhet och din affär och fråga dig. Skulle ett av samtalen in kunna innebära en stor intäkt? Isåfall så ska du INTE välja en billig och sämre lösning.

En telekomlösning kan på användarnivå skilja på nästan 150 SEK/mån. På 100 användare bli denna summa 15 000:-/mån. Visst, det kan tyckas som en stor skillnad men låt oss ställa frågan så här. Kan de 150:-/mån göra att medarbetarna sparar 1h/vecka där de kan arbeta effektivt så är investeringen hemma! Om du säljer skor så ska du ställa dig frågan, kan jag sälja ett par skor till varje månad? Då är investeringen hemma!

Är pris aldrig en faktor?

Jo! Det är det faktiskt men inte på det sätt som nästan alla tror! Priset är viktigt utifrån ett perspektiv och det är hur flexibel din lösning är!

Tänk så här: – Allt går jättebra, vi är 20 anställda och ska anställa 10 till! Du kommer således att upphandla Telekom för 30 personer. Antagligen ganska billigt, du vill ju spara pengar!

Nu kommer en lågkonjunktur och din största leverantör ändrar förutsättningen för er att göra affärer, du tvingas göra dig av med 20 personer. Nu betalar du 3 gånger så mycket/användare för en sämre telekomlösning än du tänkte från början. Du bör alltså göra en telekomupphandling som bedömer leverantörens förmåga att kunna skära ner dina kostnader under avtalstiden. Ska du ens vara tvungen att använda samma växellösning/telekomlösning under hela avtalstiden?

Sätt pris i relation

Vad kostade den senaste tjänstebilen som ni köpte in till bolaget?

Låt oss säga att den kostade 300 000:-. Inget konstigt, eller hur? Om ni på företaget har 20 anställda och jag säger att er telekomlösning kommer att kosta 300 000 så kommer ni att sätta kaffet i halsen.

Alla bolag är således beredda att betala 300 000:- för att EN person ska ta sig till och från sitt arbete och eventuellt köra på kundmöten. VARFÖR finns det då motsättningar i att betala samma summa för HELA bolagets kommunikationslösning.

Då kommer min sista fråga, Är du helt dum i huvudet!?

bilen dyrare än telekom

Satsa pengar på funktion och inte på hårdvara

Låt oss nu tillsammans inse följande: En supercool Iphone 6 är en jädrans bra telefon, men den kommer inte göra ditt bolag till ett BÄTTRE bolag, ni kommer inte att göra fler affärer p.g.a. denna telefon! Telefonen är dyr och vill du göra denna investering till dina anställda så ska du göra det men gör INTE avkall på någon annan funktion för att kunna finansiera denna hårdvara.

 

Läs del 2 av denna artikel