Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
Telekombranschen, en smutsig bransch!?

Telekombranschen, en smutsig bransch!?

3 years ago 9 5 11666
Share

Hur många av oss som arbetar med Telekom vågar idag säga att vi gör just detta?

Varje gång jag berättar att jag arbetar med Telekom så blir jag, i de flesta fall, automatiskt dömd för det jag gör. Det finns åtminstone väldigt få tillfällen där jag lämnar en människa oberörd, där människan inte har en förutfattad mening om det faktum att jag ägnar mig åt denna kontroversiella verksamhet.

Den här texten skulle kunna bli något slags visitkort för alla som arbetar på Telisol, skriv ut den, ta med en hög var ni än går och dela ut den till folk ni träffar på fester och middagar. Ge ett exemplar till svärföräldrar och vänner.

Det är således möjligt att just du som läser nu sitter på ett längre toalettbesök på en vanlig släktmiddag. Vi önskar i så fall dig, trevlig läsning och mycket njutning.

 

Var började vi?


År 2005 grundades Telisol. Vi blev återförsäljare till några av Sveriges största operatörer. Vi ringde INTE runt och sålde abonnemang med gratis telefoner. Vi hjälpte våra kunder genom att erbjuda obundna avtal utan telefoner!

Varför skulle vi göra det undrar ni? – Vi ville inte binda kunder till en prisbild, en sorts tjänst, lika lite som vi vill tvinga dig att bära samma byxor 2 år i sträck. Tänk om du skulle gå upp 2 kilo och byxorna inte passar dig längre?

Hur tjänade ni pengar då? – Vi tog betalt för det arbete vi utförde hos våra kunder. Kunde vi förhandla ett nytt avtal till er som sparade pengar så tog vi betalt för detta arbete. Vi hjälpte till att ändra i kunders lösningar trots att tjänster var bundna, bindningstider gjorda av någon annan.
Operatören blev alltså rädd för att tappa kunden till en annan operatör eftersom kunden inte var bunden till dem. – Under den tiden vi på Telisol arbetade med denna modell tappade vi inte en enda kund och operatörerna i fråga förlorade inte en enda kund. Varför skulle man göra det när kunden alltid hade rätt lösning och därmed alltid var nöjd.

Operatörerna sa således till oss: - Ni får inte göra detta! Om vi ska arbeta tillsammans så måste ni binda kunderna, garantera våra intäkter. – Smärtsamt inser vi att vi inte kan ge en hel bransch fingret, även om vi anser oss ha rätt. Tro därmed inte att vi fortfarande kämpar för att våra kunder ska ha största möjliga flexibilitet, vi gör allt vi kan med det är inte vi som bestämmer över telekomsverige, även om vi är duktiga på att provocera med nya tankesätt.

Vi vill inte betala!


Som ett slag i ansiktet ger jag dig detta budskap nu. – Du vill inte betala för Telefoni!

Nu måste vi analysera varför du inte vill betala och för att göra detta går vi återigen tillbaka till 2005. De företagskunder vi hade var medelanvändare av telefoni och betalade c:a 4000:-/mån för detta*.

- 4000:-/mån!!!! Skriker du nu och din svärmor undrar hur det går för dig där inne på toaletten?

Ja, så var det, det var dyrt med mobiltelefoni, men lugn, lösningen kom och presenterades av dåvarande Vodafone**, nuvarande Telenor. Fastpris/Flatrate lanserades och du kunde nu ringa hur mycket som helst för 599:-/mån!
- 599:-/mån!!!! Skriker du nu, fortfarande hutlöst dyrt (Om du är färdig på toaletten och trött på mina utläggningar så bjuder jag på detta torkpapper)

Tänk själv, besparingen för ett företag var på 24 månader 81 624:- för VARJE abonnemang! Visst hade du blivit glad om du var kund och sparade så mycket pengar? MEN det blev man inte!

Detta var första gången som vi upplevde att kunder kände sig lurade!

Klart! Jag har blivit lurad i flera år, 81 624:- på varje abonnemang har de lurat mig på!

Här läggs grunden till att just du inte vill betala. Du kommer att bli lurad oavsett, det vet ju alla!

* Dyraste snitträkningen på ett abonnemang som vi minns låg på över 20 000:-/mån
** Att Vodafone kunde lansera en så aggressiv kampanj berodde enligt oss på att de redan då var en gigantisk operatör, 7:a i världen enligt IDG 2008. Fastpris hade funnits i flera länder långt tidigare än i Sverige

Priskriget


Nu händer det! ALLA operatörer tvingas lansera fastpris och nu skiljer priset på kronor och ören, inte tusentals kronor. Nu är det dags, priserna rasar Du kan få fastpris denna månad 20:- billigare hos Tele2 än hos Telia. Det är ett självklart val! Skit i om det funkar bra, - Jag vill inte betala! Ingen ska tjäna pengar på mig! Telefonen ska inte kosta någonting, den ska vara gratis!

Alla i branschen går på knäna, folk sägs upp hos operatörerna, distributörer av mobiltelefoner säljer dem till minusmarginal för att inte tappa andelar. Kollektivt intalar även vi som arbetar i branschen oss, -Nej, det får inte kosta kunden något, men då får jag heller ingenting i lön.

Oavsett vad du som läser arbetar med, är du beredd att arbeta för i princip ingenting? Om du arbetar med att gräva med maskin. Kan du då, köra ut din grävmaskin till mig, gräva ett hål till mig för 200:-? Om du säljer IFÖ toaletter, kan du i slutändan sälja en toalett till mig för 250:-? Det kommer man att göra via utvecklingsländer inom ett par år, med bättre kvalitet än jag får från IFÖ idag. Jag kommer att slippa torka mig själv i det priset också.

Du har inte blivit lurad


Jag är ledsen att behöva berätta detta för dig. Jag vågar påstå att: - Ingen av de företag som arbetar i telekombranschen har som affärsidé att lura dig!

Jag vågar också påstå att majoriteten av de säljare som ringer dig och vill sälja telekom bryr sig om huruvida du är nöjd som kund och önskar dig allt väl!

Du har helt enkelt blivit utsatt för det faktum att ingenting är gratis, utom kärlek då, för vissa. Om dina tjänster är gratis så kan du få jobb var som helst och du kan arbeta med vad du vill!

Om du tagit dig hit?


Jag måste runda av detta på något sätt, jag hade kunnat hålla föreläsningar och svara öppenhjärtligt på frågor som säkert många har men då hade jag tyvärr varit tvungen att ta betalt och det vill vi ju inte.

Sammanfattningsvis så vill jag säga till alla Telisolar och även andra företag i branschen. Håll huvudet högt. Ni bidrar med kunskap, engagemang och ni gör Sveriges företag bättre!

Du som sitter på toaletten än, res dig, gå ut och omfamna din närmsta Telisol och säg, - Tack för att du finns. Jag vet att ni är många om kakan men jag förstår varför du gör det du gör, jag förstår att du försöker göra det bästa för oss alla!

Glöm bara inte att tvätta händerna!

5 kommentarer

  1. Johanna S

    3 år ago

    Mina andra kommentar till er då jag finner denna blogg extremt välskriven! Varför har man inte hört talas om Telisol tidigare. Jag hittade er sida via http://www.facebook.com/Telisol. Riktigt intressant och mycket av detta är sant, jag minns också att vi som företagare fick betala massor för 10 år sedan för att idag få allt gratis. Märklig utveckling…. MVH och jag hoppas att ni fotsätter med intressanta inlägg! //Johanna

    Svara
  2. Petter

    3 år ago

    Intressant artikel Telisol om en bransch som verkligen är märklig… jag har själv jobbat i den en gång i tiden och jag lärde mig att ärlighet varar längst.

    Svara
  3. Christian

    3 år ago

    Intressant läsning måste jag säga! Att Telefonibranschen är den bransch som drabbats hårdast märks tydligt på alla TV-reklamer, affischer mm. Priskrig med aggressiv marknadsföring gör att företag/privat personer oftast tror att den BÄSTA affären är den som är BILLIGAST.

    Utmärkt inlägg Telisol!
    Ser gärna fler av dessa tack.

    Svara
  4. Josefin Banke

    3 år ago

    mycket intressant läsning. Varför kommer jag på mig själv när jag läser detta med att vara just den som förväntar mig inte behöva eller är beredd att betala för min telefoni??? Just nu känner jag mig bara dum. Nu är det jag som ska gå och ställa mig i skamvrån…… Skäms på mig!! Och alla andra där ute!!!

    Svara
  5. Leffe

    3 år ago

    Telisol ni verkar inom en tuff bransch och jag kan bara instämma i det josefin skriver. En knäpp på näsan är vad vi behöver. Cred till Er Telisol! Riktigt bra artikel

    Svara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*