Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
Telisol kritiseras för lönemodell
Telisol lön kritik telekom telefon uppringd

Telisol kritiseras för lönemodell

3 years ago 0 5457
Share

Telisol kritiseras för lönemodell 

Nu ska vi på Telisol återigen vara fullständigt transparenta gällande de utmaningar och svårigheter vi står inför. Vi har i vår SWOT analys för länge sedan vetat att vi skulle bli attackerade, detta baserat på att vi sedan snart ett år har en hög svansföring gällande att bli branschledande inom kvalitet och service, ta ansvar för oss själva och ansvar för att förändra samhällets syn på telekombranschen. Naturligtvis sätter detta en stor måltavla på vår rygg! Denna gång handlar det om en lönemodell som länge varit ett hett diskussionsämne i alla branscher som arbetar med försäljning. Viktigt är att poängtera att vi på Telisol inte på något sätt vill förlöjliga kritiken riktad mot oss, vi ser det som ytterligare ett sätt att bli bättre, upplysa samhälle och allmänhet om HUR och Varför Telisol och Telekombranschen fungerar som den gör. Vi vill också belysa vikten av att föra en dialog och lyfta upp de problem som förekommer. Det finns alltid mer än ett sätt att se på saker och alla dessa är lika relevanta!

 

Rörlig och fast lön

Telisol har sedan starten haft en differentierad lönesättning baserad på vilket uppdrag en anställd haft inom försäljning. Vi har säljare som mäts på dagsförsäljning, mindre affärer där varje dags försäljning är viktig för avdelningens överlevnad. Dessa avdelningar har främst haft en lägre grundlön med hög provision på försäljning. Account Managers som hanterar större kunder genom kundbesök har haft höga grundlöner med bonusmöjligheter.

 

Telisol förändras

Telisol har sedan sommaren förändrat grunden i bolaget. En av förändringarna vi arbetar med är att förändra villkoren för våra anställda. Vi för dialog med utvalda fackförbund för att hitta ett kvalitativt samarbete där gemensamma värderingar ska prägla samarbetet. Tanken och planen är att detta ska vara implementerat i början av Telisols bokslutsår, 1 maj 2015/2016.

 

2 sidor av ett mynt

Som extern betraktare kan detta tyckas vara en självklarhet. Det är väl alltid bättre med en kollektivavtalsanslutning. Det är också spontant alltid bättre med en högre grundlön än vad det är med för mycket resultatbaserad lön. Tyvärr så är det inte så enkelt.

Telisol resonerar antagligen ganska likt en kollektiv massa som anser att hög fast lön genererar kvalitativt arbete, anställningstrygghet och en mer seriös verksamhet. Vi måste dock bryta ner detta i för och nackdelar som vi nu presenterar.

En hög garantilön är ett sätt att lura sig själv. – Jag har trygghet! Det har du INTE! Om du som säljare i telekombranschen har en hög garantilön så kommer företaget att ställa krav på prestation som täcker denna lön väldigt tidigt, annars är du historia. Spontant så hävdar de icke insatta att en större del resultatbaserad lön leder till ”fulsälj”, alltså försäljning som inte upprätthåller kvalitet och görs för att gynna lönekuvertet hos den enskilda säljaren. Det är fel! En säljare med hög fast lön har press på sig som tvingar personen ifråga att göra moraliskt tvivelaktiga sälj, i lika stor utsträckning, om inte större, som en säljare med stor rörlig lön! Tvivelaktig försäljning och anställningstrygghet styrs inte av lönesättning utan från bolagets kultur och riktlinjer! Det är vi som bolag som ger direktiv och väljer vad vi ska uppmuntra. Inte den enskilda individen!

 

Fördelen med högre garantilön

På Telisol ser vi många fördelar med en högre garantilön, tyvärr är dessa fördelar inte samma som samhället verkar se. Vi ser att vi kan attrahera andra typer av säljare som vi missar idag. Naturligtvis är det också en fördel att vi som företag kommer att ses som ett mognare och mer seriöst bolag av det kollektiv som bedömer ett företag eller en individs seriositet baserat på hur stor garantilön som finns. Detta tycker Telisol är jättebra!

 

Bra och dålig på sitt arbete

Jag vill passa på att bjuda er som läsare på lite kuriosa. När vi informerade vår organisation om att en förändring mot högre garantilön med en mindre del rörlig lön, förutsatte vi och alla externa kritiker att de anställda skulle komma att välkomna förändringen. Tyvärr så fungerar det inte så. En säljare som är duktig på sitt arbete har tävling i sin personlighet, man vill själv styra sina resultat och sin prestation och man vill VINNA! Nu kan du inte vinna längre! Vi fick omgående frågor om man fick ligga kvar på det gamla avtalet! Däremot om man är lagom bra på sitt arbete, tar längre tid på sig att lära sig, så ska vi och allmänheten förutsätta att dessa människor nu känner sig mer trygga. Fel! Har man förstånd att inse förändringen så förstod personen precis att kraven ökade, och därmed gav minskad trygghet!

 

Telisol lovar återkoppling

Vi kommer i vanlig ordning att hålla alla som är intresserade uppdaterade i ämnet i vår väg mot kollektivavtalsliknande former. Oavsett vad effekterna kommer att bli och vad vi som organisation anser så kommer Telisol att genomföra utlovade förändringar.

 

Telisol ökar sprickor i samhället!!

Ytterligare en nyhetskrönika släpps i samband med denna artikel. Av respekt för längden på texten så har vi valt att dela upp dessa 2 artiklar. Vi hävdar att ovanstående artikel är ganska oväsentlig i samband med den kompletterande artikeln, Telisol ökar sprickor i samhället!, men den var värd att skriva då detta verkar uppröra delar av vår omgivning.