Varför valde du att läsa detta? Varför tryckte du på länken?

De missnöjdas röster är alltid högst!

Jag försöker leva som en god människa, jag försöker se den svaga på gatan, jag tar ställning mot förtryck av människor, jag försöker berömma mina barn för det de gör bra snarare än att kritisera när de gör fel. Lik förbannat är jag som människa snabbare att fördöma än att berömma.

Det är lätt att påminna kollegan vad personen i fråga glömt bort eller måste göra bättre. Det verkar vara svårare att säga – Du är kanonbra på detta och detta. Du gör oss bättre, jag är stolt att arbeta med dig!

Inte nog med att vi har lättare att fokusera på det negativa, vi har också lättare att bli påverkade av det negativa.

Jag vill höra missnöje och jag vill ta till mig negativitet!

Beviset på denna tes blir enkel om jag ger dig följande, påhittade länkar på internet:

  • Telisol breddar samarbetet med Svenska kyrkan
  • Telisol lurar sina kunder, lägg på luren
  • Telisol hjälper hemlösa
  • Telisol i pornografihärva

Fråga dig själv vilken av dessa länkar du tryckt på, själv hade jag tryckt i följande ordning: 4,2,3,1

 

4% är mer än 96%!

Vi lever i en demokrati och i en demokrati hörs missnöjet alltid högst.

Telisol har idag nästan 20 000 kunder. Det görs c:a 50 avtal mellan Telisol och dess kunder varje dag och ändå hörs nästan enbart missnöjet. Idag ligger vi på 4 % interna ärenden på våra aktiva kunder. Det innebär att var 20:e kund har frågor, har missförstått säljare eller kundtjänst, alternativt inte får sin lösning att fungera.

Absolut måste Telisol hela tiden sträva efter att bli bättre. Det är inte bra med 4% ärenden men om jag jämför detta med beslut jag tar med min fru så är jag absolut inte nöjd med vart 20:e beslut eller överenskommelse. Då känns statistiken helt plötsligt bra.

Jag hävdar att det finns mänskliga faktorer med i alla ovan nämnda fall. Vi kommunicerar helt enkelt för dåligt. Där måste Telisol och jag som människa ta fram verktyg för att förbättras. Vi vill inte ha missnöjda kunder. Det kostar oss Good Will och det tar på min och vår självkänsla.

Varför skriver Vi inte positivt?

När jag tittar på tjänster som Rejta/Eniro så har Telisol ett lågt betyg och rösterna som syns där är missnöjda. Jag blir personligen lika ledsen varje gång. Jag piskar mig själv och tänker – Varför? Jag vill inte att folk ska tycka så om mig eller Telisol. Samtidigt så vet jag att vi har 96 % som INTE skriver på Rejta, de som är nöjda. De kunder som hade en säljare som satt och försökte lösa ett problem till kl. 20:00 trots att arbetsdagen slutade kl. 17:00. Den kunden som vi hjälpte där vi inte ens hade levererat lösningen. Dessa kunder skriver INTE!

Tesen att det är lättare att kritisera än att berömma bevisar sig i alla digitala medier idag. Ta Facebook som exempel. Ser du något du gillar, trycker du Like. Ser du något du inte gillar så skriver du ett inlägg.

Telisol

Vi publicerade en artikel om att vi haft hjälp av en hemlös man vid en flytt. Vi fick 22 likes och 2 kommentarer. Båda kommentarerna var negativa och kritiserande. Vad syns mest? Naturligtvis minoriteten som skrev så engagerat om sin sak.

På Telisol har vi en policy att inte bemöta kritik genom att försvara oss. Vi bemöter således inte kritiken i sociala medier eller på internet. Vi försöker få tag i de kunder som skriver kritiskt om oss på internet för att reda ut situationen, backa bandet och gå vidare, tillsammans eller utan varandra.

Till syvende och sist… Tänk om våra nöjda kunder kunde skriva sina positiva erfarenheter på Eniro/Rejta? Men varför skulle de göra det? De förutsätter att vi vet om det och dessutom – Är du nöjd, då har du inte tid att berömma.

Fokusera positivt!

Nu väljer jag att göra just detta! Tack för att Ni skriver negativt, det driver mig och Telisol att bli bättre!